הורים ובוגרים רבים פונים לאבחון כישורי וקשיי למידה, אבל לא בטוחים מהו ההבדל בין אבחון דידקטי לאבחון פסיכו-דידקטי. המאמר הזה נועד לתת אינפורמציה ברורה בנושא ולעשות סדר בין הדברים.
בדור האחרון מכירים יותר ויותר בכך שקיימות לקויות למידה שונות, שמקשות או עלולות להקשות על קריאה וכתיבה ועל למידה, באופן כללי. בעיקר זכו להכרה ציבורית בעיות כמו קשיי קשב וריכוז ודיסלקציה, אבל הן לא לבד, ויש גם בעיות ולקויות אחרות.
אבחון נאות, שנעשה על ידי בעל מקצוע ובזמן, ומלווה בהדרכת הורים נאותה, יכול להקל על ילד שסובל מבעיה כלשהי ללמוד ולהגיע להישגים יפים. לדוגמא, יש לא מעט בעלי דיסלקציה שמתקשים בקריאה ובכתיבה, אבל הם אינטליגנטים מאוד, ועם הדרכה נכונה ואימוץ שיטות למידה נכונות הם מגיעים להישגים מרשימים – ככל האדם ואף יותר מזה. בית הספר הוא זה שמפנה לאבחון וממליץ על סוג האבחון המתאים ביותר.
מהו אבחון דידקטי?
אבחון זה ממפה למעשה את היכולות של אדם מסוים – ילד או בוגר – ללמוד. באבחון ממפים ומאפיינים את יכולות הלמידה הבסיסיות, שכוללות יכולת ביטוי בעל פה ובכתב (הבעה) וכן קריאה וכתיבה. יכול בהחלט להיות ילד או מבוגר שיש לו כושר הבעה נפלא בעל פה, אבל כושר ההבעה שלו בכתב לקוי, או שהוא לא יכול כלל לכתוב בצורה מסודרת. אחרים מבינים היטב דברים רק בקריאה, אבל לא מסוגלים ללמוד מהאזנה.
המאבחנת או המאבחן בודקים את כישורי הלמידה ואז מנסים להבין כיצד האדם שלפניהם כן לומד. מה עובד בשבילו ומה לא, ומהם מה שנקראים "המנגנונים ההכרתיים" שבהם הוא משתמש לרכישת מיומנויות קריאה וכתיבה. על פי תוצאות האבחון קובעים לילד או לבוגר תוכנית שבה ישתמש כדי ללמוד ולהצליח בלימודיו.
מהו אבחון פסיכו דידקטי?
אבחון זה בנוי למעשה משני חלקים: חלק דידקטי, דומה מאוד לזה שתיארנו קודם, ואבחון פסיכולוגי, או רכיב פסיכולוגי. הרעיון הכללי הוא לבחון את אותם מנגנוני למידה וקשיים ולהבין אם יש יסודות פסיכולוגיים לקשיים האלה. האם, למשל, הם תלויים באישיות של הנבדק או בתכונות וביכולות הרגשיות שלו, או שהם תלויים ביחס שלו לחברה ולסביבה; הכול בממד רגשי והתנהגותי.
אבחון זה נעשה לרוב על ידי פסיכולוגים - של ילדים או כאלה שעוסקים בתחום ההתפתחות. אפשר ויכול להיות מצב שבו את החלק הדידקטי עושה איש מקצוע שאינו פסיכולוג (אבל יש לו הכשרה לעשות אבחון דידקטי) ואת החלק הפסיכולוגי עושה פסיכולוג. בכל מקרה את המסקנות מגבש ומציג פסיכולוג והוא גם זה שקובע כיצד מומלץ לטפל ולהמשיך עם הנבדק.
לקויות למידה לא ימנעו מכם ללמוד ולהצטיין. אבחנו אותם, הירשמו לאבחון דידקטי כבר עכשיו
כמה זמן אורכים שני סוגי האבחונים?
לרוב מדובר בהליך של 4 – 6 שעות, כאשר אבחון פסיכו דידקטי מבוצע לעיתים קרובות בשלושה מפגשים נפרדים (בירור מקדים, אבחון וסיכום).
סיכום הבדלים ראשון, אם כך:
אבחון דידקטי מיועד אך ורק לזהות לקויות למידה. אבחון פסיכו דידקטי נועד לזהות את הלקויות ואת הרקע הפסיכולוגי להן, כך שניתן יהיה לתת מענה כולל לכלל הבעיות; לימודיות, רגשיות, חברתיות וכו'.
אבחון דידקטי – על ידי מאבחן מוסמך (מורה שעבר הכשרה, עובדת סוציאלית, פסיכולוג וכו').
אבחון פסיכודידקטי – על ידי מאבחן מוסמך לחלק הדידקטי ועל ידי פסיכולוג לחלק הפסיכולוגי.
אם אבחן או אבדק, מה "יצא לי מזה?"
אבחון בגיל צעיר – מכל אחד מהסוגים – מאפשר לבנות אסטרטגית לימודים טובה, לשנים רבות. לבני נוער ומי שלומדים בתיכון, אבחון דידקטי מכל סוג מאפשר לקבל הקלות שונות בבחינה ובלימודים, כולל גם סיוע בלימודים. זה חשוב, למשל לבגרויות - בחינה בעל פה מול בחינה בכתב.
אבחון דידקטי בלבד יכול להקנות התאמות במה שנקרא "רמה 1" או "רמה 2". רמות התאמה אלה מאפשרות למשל הארכת זמן בחינה או הכתבת הבחינה לבוחן, במקום כתיבה שלה (אין שינוי בתוכן הבחינה או במבנה השאלון).
אבחון פסיכודידקטי מאפשר לקבל התאמות ברמה "3", שכוללת למשל שאלון מותאם, בנוסף על הקלות רמה 1 או 2.
חשוב לדעת עוד
קיימת גם אפשרות לאבחון רפואי או פרא-רפואי, שבוחן אם קיימות בעיות כמו חירשות או קשיי ראיה או הפרעות על הספקטרום הפסיכיאטרי (אספרגר).