בישראל, רוב יצרניות המצברים מעניקות שנת אחריות, או לכל היות 18 חודש, על המצברים שלהן. כאשר מצבר נגמר, ויש להחליף אותו, אנחנו מגלים שכמובן, המחיר הוא מאות רבות של שקלים – 350 – 650 ש"ח למצבר לרכב פרטי.
כדי לדעת אם המצבר אכן גמור, ולא רק מרוקן, עשו את הבדיקה הבאה, לכל הפחות. זאת, אם אין לכם רב מודד או מד מתח – דבר שמיד נגיע אליו.
בדיקה בסיסית של מצבר לאחר שהאוטו לא מניע
- הניעו את המכונית בעזרת כבלים, ותנו למנוע לעבוד בטורים די גבוהים למשך דקה או שתיים.
- לאחר מכן, סעו ברכב במשך 15 – 20 דקות. זמן זה אמור להספיק לטעינת מצבר תקין, שרק התרוקן.
- אם המצבר לא נטען, ולא נדלקת נורת טעינה (שמעידה על בעיה באלטרנטור), סימן די ברור שיש בעיה במצבר עצמו.
- חוסר טעינה יכול לנבוע מבעיה במצבר, באלטנרטור או אפילו מחגורה לא מתוחה מספיק או קרועה.
במידה והמצבר לא נטען, סעו לחשמלאי או למקום שבו תוכלו לבדוק את הטעינה ולהחליף מצבר למצבר חדש.
אתם יכולים לבדוק אם המצבר לא נטען גם אם אין לכם מד טעינה, בדרך הבאה:
תוך כדי שהמנוע פועל, הפעילו את אורות הרכב והביטו בהם. אם הם נראים נמוכים ומאירים בצורה לא אחידה, סימן שהם פועלים על מתח המצבר, והוא לא נטען.
מהן הבדיקות המקצועיות שניתן לבצע, כדי למצוא אם המצבר אכן "גמור"?
ניתן למדוד מתח:
- קנו רב מודד או מד מתח – עלות של עשרות שקלים בודדים.
- נתקו את המצבר וחברו אליו את מכשיר המדידה.
- כאשר המצבר אמור להיות טעון, הוא עשוי להראות את הערכים הבאים (מתוך אתר batterystuff.com):
מצב הטעינה |
מתח |
100% |
12.7 - 13.2 |
75% |
12.4 |
50% |
12.2 |
25% |
12.0 |
פרוק לחלוטין |
0 - 11.9 |
אם המצבר מראה מתח של 0 וולטים, סימן שהוא נפרק בעקבות קצר או פריצה והוא ללא תקנה. כל ערך נמוך מ- 100%, שאינו משתפר אחרי טעינה, מעיד על כך שהלוחות במצבר כבר סתומים ויש להניח שבסופו של דבר המצבר ייגמר בקרוב.
בדיקות נוספות שיש לבצע למצבר הן בדיקות עומס, אבל רצוי שאת כל אלה תבצעו כבר במוסך או אצל חשמלאי רכב.
מחפשים מצבר חדש? היכנסו למדור אביזרי רכב במדריך b144 לעסקים, ותמצאו בקלות מתקין קרוב אליכם.