להיות טייס נשמע דבר מורכב או מסובך, אך למעשה כמעט כל אחד יכול להפוך לטייס. 
אומנם ישנם כמה קריטריונים בסיסיים שצריך לעמוד בהם כדי להיות זכאי לרישיון טיס אזרחי ואלו שונים לגמרי מהדרישות הצבאיות:

  1. מצב בריאותי וכשירות רפואית – יש לעבור בדיקה רפואית על ידי רופא תעופתי.
  2. גיל מינימלי – להתחיל ללמוד לטוס אפשר כבר בגיל 16.
  3. צריך לעבור הכשרה תיאורטית ומעשית – ישנם מספר קורסי תיאוריה עליהם נבחנים.
  4. יכולת כלכלית – הוצאת רישיונות טיס מצריכה משאבים כלכלים.
  5. כישורים אישיים 
  6. העדר רקע פלילי
  7. בדיקת רקע ביטחונית

אז, האם כל אחד יכול להיות טייס?
רבים יכולים, בתנאי שהם עומדים בדרישות הבריאותיות, הכספיות, הלימודיות והאישיות. חלום הטיסה פתוח לרבים, ואם יש לך את הכישורים וההתמדה, השמיים הם הגבול!

 

סוגי רישיונות טיס בישראל: סקירה מקיפה

החלום לשלוט בשמיים, לעוף בין העננים ולחוות את העולם מזווית ייחודית, קורץ לרבים. אך כדי להפוך חלום זה למציאות בישראל, יש צורך בהשגת רישיון טיס. רשות התעופה האזרחית (רת"א) היא הגוף המפקח על הענקת רישיונות טיס בארץ, בהתאם לתקנות הבינלאומיות ולדרישות החוק המקומי. בישראל קיימים מספר סוגי רישיונות טיס, וכל אחד מהם מותאם למטרות שונות ולרמות כישורים משתנות.

 

חנית מטוס עומד בשדה תעופה עם רקע שמיים בהירים

שני סיני, איה תעופה

 

רישיון טיס פרטי  (PPL - Private Pilot License) 

רישיון טיס פרטי מיועד לחובבי טיסה המעוניינים להטיס מטוסים למטרות פרטיות, ללא כוונה לבצע פעילות מסחרית. כדי לקבל רישיון זה, יש להשלים קורס תיאורטי ומעשי הכולל לפחות 40 שעות טיסה, מתוכן חלק משמעותי בטיסה עצמאית (טיסות סולו). בנוסף, יש לעבור מבחנים עיוניים ומעשיים. רישיון זה מאפשר להטיס מטוסים חד-מנועיים במזג אוויר מתאים (VFR), אך אינו כולל זכויות להטיס כלי טיס מסחריים או לטוס בתנאי טיסה מורכבים, הדורשים תוספת הגדר מכשירים.

רישיון טיס מסחרי  (CPL - Commercial Pilot License)

רישיון טיס מסחרי נדרש עבור מי שמבקשים להפוך את הטיסה למקצוע. כדי לקבל CPL, על המועמד להיות בעל רישיון PPL  ולצבור שעות טיסה נוספות, בדרך כלל כ-200 שעות. בנוסף, נדרשת הכשרה מתקדמת הכוללת טיסות בתנאי ראות מוגבלים (IFR), טיסות לילה, וטיסות במטוסים דו-מנועיים. רישיון זה מאפשר להטיס מטוסים לצורכי עבודה, כגון טיסות חקלאיות, צילום אווירי, או טיסות פרטיות בתשלום.

רישיון טיס תחבורתי  (ATPL - Airline Transport Pilot License) 

זהו הרישיון הגבוה ביותר בעולם התעופה האזרחית, המיועד לטייסים שמעוניינים לעבוד כקברניטים בחברות תעופה מסחריות. דרישות הסף כוללות צבירת מינימום של 1,500 שעות טיסה, השלמת הכשרה תאורטית ברמה גבוהה, ומעבר מבחני הסמכה קפדניים. בעלי רישיון ATPL רשאים לשמש כקברניטים בטיסות מסחריות בינלאומיות ולהוביל צוותים במטוסים גדולים ומורכבים. 

 

צילום מטוס לאורכו

שני סיני, איה תעופה

 

רישיון טיס ספורטיבי  (Light Sport Aircraft - LSA)

רישיון זה מיועד למי שמעוניין בטיסות פנאי עם כלי טיס קלים במיוחד, כגון מטוסים קטנים או כלי טיס אולטרה-קלים. דרישות ההכשרה לרישיון זה נמוכות יחסית, וכוללות מספר מצומצם של שעות טיסה ומבחנים בסיסיים. רישיון LSA אינו מאפשר להטיס מטוסים גדולים או לבצע טיסות בתנאי מזג אוויר מאתגרים.

רישיון טיס מסוק

טיסה במסוק שונה באופן משמעותי מטיסה במטוס, ולכן דורשת הכשרה ייעודית. בישראל קיימים רישיונות לטיסות פרטיות ומסחריות במסוקים, בדומה לחלוקה ברישיונות למטוסים. המסלול כולל שעות טיסה על מסוקים, הכשרה תאורטית ייעודית ומבחנים מעשיים.

דרישות נוספות ותהליך ההכשרה

כל מסלול לרישיון טיס בישראל כולל מספר שלבים עיקריים: מעבר בדיקות רפואיות (בדרגת Class 1 או Class 2  בהתאם לסוג הרישיון), לימודים תאורטיים בנושאי ניווט, מטאורולוגיה, חוקי תעופה ועוד, ואימונים מעשיים בטיסה תחת הדרכת מדריך מוסמך. לבסוף, יש לעבור מבחנים עיוניים ומבחנים מעשיים מטעם רת"א.

 

מטוס בצד שדה תעופה עם רקע שקיעה

שני סיני, איה תעופה

 

סיכום

השגת רישיון טיס בישראל היא תהליך מאתגר, אך מספק. הבחירה בסוג הרישיון תלויה במטרות האישיות של כל אדם – בין אם מדובר בחובב טיסה המבקש ליהנות מהחוויה, או במי שמעוניין להפוך את האהבה לתעופה לקריירה מקצועית. ריבוי האפשרויות וההכשרות המותאמות מאפשרים לכל אחד להגשים את החלום לעוף.

 

נכתב על ידי עמית פלג, טייס מסחרי באיה תעופה . עמית החל לטוס כבר בשנת 1998 וצבר שעות טיסה רבות בטיסות בארץ , בארה"ב, באירופה ובאפריקה.