בקשו לראות רישיון הדברה
בשנים האחרונות קרו כמה וכמה מקרים שבהם הורעלו ילדים ואפילו משפחות שלמות, בגלל שימוש לא נכון או לא מורשה בחומרי הדברה שונים.
החוק בישראל אוסר על שימוש בחומרי ובאמצעי הדברה שונים על ידי מי שאין להם הסמכה לכך.
במילים אחרות, "מדבירים" הם רק מי שיש להם רישיון מתאים, שמונפק על ידי המשרד לאיכות הסביבה: מדובר באנשי מקצוע שעברו קורס ובחינות, והם מוסמכים לטפל במזיקים שונים, לפי ההסמכה שלהם.
לדוגמא, לא כל מדביר הוא בעל רישיון לשימוש בגז ברום, ולכן, אם יש לכם תולעי עץ למשל, ואתם זקוקים למדביר בתחום הזה, ודאו שיש לו ההסכמה והרישיון הדרושים.
רישיון המדביר ממוספר, וניתן לראות את כל בעלי הרישיונות באתר המדרש לאיכות הסביבה, כולל השם שלהם ופרטים מזהים נוספים.
כאשר אתם מזמינים מדביר, ודאו שיש לו ולחברה שלו רישיון הדברה בתוקף: בקשו לראות את הרישיון עצמו או בדקו את המספר שלו מול המאגר של המשרד לאיכות הסביבה.
שימוש בהדברה ירוקה ובחומרי הדברה "ירוקים"
נכון, לא בכל מצב או תחום אפשר להשתמש בחומרי הדברה ידידותיים לסביבה, אבל יש היום מגוון גדול מאוד של פתרונות, בתחומי הדברה רבים.
במיוחד לפתרון של בעיות פשוטות, כמו ג'וקים או נמלים, אין סיבה שהמדביר לא יעשה שימוש בחומרים בעלי רעילות נמוכה לכם, לחיות הבית ולסביבה. כדאי להעדיף חומרי הדברה כאלה, במיוחד שהם לא יקרים יותר מחומרים רגילים או ישנים יותר.
בהדברה - בטיחות מעל לכל
איך יש להכין את הבית או את הדירה לפני ההדברה? האם אתם צריכים לשהות הרבה זמן בחוץ, אחרי שהסתיימה? מתי אפשר לשטוף את הבית או לנקות את הבית, והאם בטוח להכניס את הכלב או את החתול בחזרה הביתה, אחרי שהכול הסתיים?
כל אלה הן שאלות הגיוניות ואפילו חשובות, וחובה לשאול.
רוב חברות ההדברה והמדבירים הטובים יתדרכו אתכם לפני בוא המדביר, כיצד יש להכין את הבית.
בתום ההדברה, המדביר עצמו ידריך אתכם מה לעשות ויעשה שני דברים:
- ייתן לכם 'יומן הדברה' או ידביק (לרוב מתחת לכיור במטבח) מדבקה ועליה פרטים על אודות הטיפול שביצע, עם כל הפרטים שלו – מספר טלפון, מספר רישיון וכו'.
- יעניק לכם אחריות להדברה – שנה או שנתיים, להדברה של תיקנים או נמלים, ברוב המקרים.
המלצות מחברים או ממליצים אחרים
בשוק יש לא מעט חברות הדברה ותיקות, לצד מדבירים עצמאיים. כמו בבחירה בין בעלי מקצוע אחרים, אחת הדרכים הטובות בבחירה בין חברות הדברה היא לשאול חברים ולקבל המלצות או חוות דעת של מי שכבר היו לקוחות של אותם מדבירים.
המלצות אתם יכולים לקבל גם מהמדבירים ומחברות ההדברה עצמן, או לבקש להתקשר ללקוחות קבועים שלהם.
האם שווה להתקשר ללקוחות קבועים? התשובה היא שכן, במיוחד אם יש לכם עבודה בסדר גודל גדול, או שהיא עבודה מיוחדת, כמו השמדת טרמיטים למשל, או פשפש המיטה; עבודות מסובכות שגם דורשות ניסיון מיוחד וטיפול ארוך טווח. במיוחד בסוג העבודות הזה חשוב מאוד הניסיון של המדביר וחשובה התחזוקה שלו לאחר ביצוע ההדברה הראשונה, כל התתיחסות שלו לנושא האחריות ועוד.
לבסוף, תארו היטב את הבעיה שלכם
כאשר אתם מבצעים את שיחת הטלפון הראשונה ואת הברור הראשוני, ודאו שאתם יודעים להגדיר כמו שצריך את הבעיה שלפניכם: הדברה של תיקן אמריקאי, למשל, שונה מהדברה של תיקן גרמני (הסוג החום, הגדול יותר), כיון שהם חיים במקומות אחרים בבית.
הדברה של חולדות שונה בין המינים השונים של החולדות, הדברה של טרמיטים בגינה שונה מזו שמתבצעת בתוך הבית ועוד.
אין טעם לבקש הצעת מחיר על בסיס עבודה להדברה של מזיק שבכלל לא רלוונטי לכם, ולכן ודאו קודם שאתם מבינים במה מדובר.
קחו בחשבון שגם המדבירים עצמם – או מוקד ההזמנות בחברות הדברה גדולות – ישאלו אתכם שאלות מנחות בנושא הזה.
מחפשים מדביר או חברת הדברה? היכנסו עכשיו לקטגוריית הדברת מזיקים של b144 ובחרו מדביר לפי המלצות ודירוגי גולשים באתר.