עולים על הרכבת? ממתינים לאוטובוס? מזמינים מונית? שימו לב למה שמחכה לכם בדלת האחורית:
ענף התחבורה הציבורית בישראל מצוי בפיקוח של הממשלה, באמצעות משרד התחבורה, הקובע את תנאי הכניסה לענף ואחראי לקביעת תעריפי התחבורה הציבורית, מאפייני הפעילות ורמת השירות (לדוגמא, תדירות השרות). הפיקוח של משרד התחבורה על חברות העוסקות במתן שירותי תחבורה ציבורית נובע מהצורך לניידות בסיסית של הציבור. דף מידע זה כולל התייחסות לכמה אמצעי תחבורה מרכזיים: אוטובוסים, מוניות ורכבת. עלו אליהם מצוידים במספר עצות וטיפים מאמון הציבור:
1. בצעו רישום של איחורים: מס' הקו, הנהג, תאריך האיחור וזמן האיחור. דיווחים שוטפים למוקד התלונות על איחורים יוכלו בטוח הארוך להשפיע ולייעל את המערכת.
2. שימו לב לתופעת דילוג על קווי אוטובוס ודווחו על כך.
3. פנו ודרשו פיצויים על איחור במידת הצורך.
4. במוניות – זכותכם לבחור בהפעלת מונה או קביעת מחיר מראש – אך על הנהג להקפיד ולבצע את דרישתכם.
5. בכל מקרה חייב נהג המונית להעביר אליכם קבלה בסוף הנסיעה.
6. איחורי רכבת – במקרה של איחור מעל 30 דקות – פנו למנהל התחנה ודרשו כרטיס חינם.
7. נמצאתם ללא כרטיס ביקורת הכרטיסים? לא ניתן לגבות מכם קנס אלא על פי הגובה הנקוב בחוק.
8. מחיר הכרטיס משתנה אם הנכם מתחת לגיל 18 או אם הנכם גברים מעל גיל 65 או נשים מעל גיל 60. הקפידו שכך קורה בפועל.
9. לוח זמני ההגעה של הרכבת חייב להיות מפורסם באופן גלוי לכל.
אוטובוסים:
1. אי עמידה בלוחות הזמנים: צרכנים רבים מלינים על כך שעל אף פרסום לוחות הזמנים של הקווים, ספקי שרותי התחבורה הציבורית אינם עומדים בהם. כתוצאה מאי עמידה בלוחות הזמנים נגרמת לצרכנים עוגמת נפש ותחושת תסכול רב. מאחר ולחברות "מונופול אזורי" לצרכנים אין אלטרנטיבה אחרת והם נאלצים לספוג את הנזק הנגרם להם כתוצאה מכך.
2. תנאי נסיעה שאינם סבירים: צרכנים מלינים כי נסיעה בקווים מסוימים, בעיקר בשעות עומס, מאופיינת בצפיפות מרובה בתוך האוטובוס, עמידה במהלך כל הנסיעה ותחושת מחנק.
3. שרות לקוי - יחס מזלזל מצד נהגי אוטובוס: חלק ניכר מהתלונות שהתקבלו עוסקות בנהגים שאינם מעניקים שרות אדיב, בהעדר תגובה מצד הנהג לפניית הצרכן, חוסר סבלנות, השמעת רדיו בווליום גבוה וכיו"ב.
רכבת ישראל:
1. אי עמידה בלוחות זמנים: מרבית התלונות עוסקות באיחורים, לעתים של חצי שעה ויותר. כאמור, נוכח המונופול של רכבת ישראל, אין לה תמריץ ממשי לשיפור
2. תנאי נסיעה שאינם סבירים: צרכנים מלינים כי נסיעה ברכבת מאופיינת בצפיפות מרובה, עמידה במהלך כל הנסיעה ותחושת מחנק. כמו כן, נטען בתלונות רבות כי בתחנות הרכבת ובקרונות יש לכלוך רב.
3. הפסקת תנועת הרכבות: בחודשים האחרונים התקבלו מספר תלונות לפיהן צרכנים רכשו כרטיס חודשי לנסיעות ברכבת. לאחר מכן התברר להם כי במשך כשבוע הופסקה באופן חלקי הפעילות של חלק -מהקווים. על פי תגובת רכבת ישראל, יידעה החברה את ציבור הלקוחות באמצעות אתר האינטרנט על אי הסדרים בפעילות הרכבת. למרות זאת, לא קיבלו הצרכנים זיכוי חלקי על נסיעות שבוטלו.
מוניות:
1. אי הפעלת מונה ו/או אי מסירת חשבונית: מהתלונות עולה כי נהגי מוניות אינם מקפידים להפעיל את המונה בעת מתן השירותים. כמו כן, צרכנים מלינים כי הם אינם מקבלים חשבונית לאחר התשלום עבור השרות.
2. יחס מזלזל ונהיגה המסכנת צרכנים: צרכנים מלינים על יחס שאינו נאות של נהגי המוניות. מספר צרכנים אף טענו כי נהגי המוניות אינם מקפידים לנהוג בהתאם לחוקי התעבורה ובכך מסכנים את ציבור הצרכנים.
תלונה אחת שווה יותר מאלף קיטורים: למידע ולהגשת תלונה – www.emun.org