מחפשים מדפסת חדשה או ראש דיו/טונר למדפסת שברשותכם? שימו לב:
מדפסות הן מוצר שמרבים לקנותו בשיטת המכר מרחוק (באמצעות האינטרנט, טלפון, פקס ) ובנוסף – אמנם מדפסת אינה מוצר יקר במיוחד, אך היא גוררת אחריה לא מעט רכישות שוטפות יקרות, כמו ראשי דיו וטונרים. כל אלה הופכים מוצר פשוט וזול יחסית לעניין בעל פוטנציאל ללא מעט בעיות.
קונים מדפסת או ראש דיו / טונר? להלן מספר טיפים חשובים:
● טרם הזמנת מדפסת מוצע לוודא ולבדוק את הפרטים הבאים:
● האם מחיר המדפסת כולל ראש דיו וכמות הדפים להדפסה של הערכה הראשונית ומה מחיר ראש הדיו בנפרד מהמדפסת. בדקו האם המדפסת היא לייזר או דיו.
● מיהו נותן האחריות, ומה הם תנאי האחריות לרבות תקופת האחריות והיקף האחריות.
● האם האחריות מורחבת, אם כן, האם הרחבת האחריות כרוכה בתשלום.
● האם היבואן הוא יבואן רשמי או מקביל.
● כדאי לבדוק את תאריך התפוגה שעל גבי ראש הדיו בערכה.
● על מדפסות חלות הוראות תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושרות לאחר מכירה) מספטמבר 2006.
● המדפסת חוזרת ומתקלקלת זמן מה לאחר שנרכשה? בהתאם לתקנות הגנת הצרכן (אחריות ושרות לאחר מכירה) מספטמבר 2006 היבואן מחויב לתקן ללא תשלום במהלך שנת האחריות הראשונה כל קלקול במדפסת (שמחירה מעל 150 ₪). כמו כן הוא מחויב להשתמש בחלקים חדשים ומקוריים ולהחזיר את המדפסת למצבה טרם הקלקול.
● יבואן זכאי לדרוש תשלום עבור תיקון בשנת האחריות הראשונה רק אם הקלקול נגרם בשל רשלנות של הצרכן או חבלה מכוונת שנגרמה למדפסת או בשל כוח עליון (שריפה וכו') או בגלל תיקון על ידי טכנאי לא מורשה.
● דעו-אם היבואן לא השתמש בחלקים חדשים ומקוריים או לא החזיר את המדפסת למצבה טרם הקלקול, הוא חייב לספק לכם מוצר חדש זהה או מסוג ואיכות דומים ושווי ערך או להשיב לכם את כספכם לפי בחירת היבואן.
● דעו-היבואן מחויב להחזיר לכם את המדפסת מתיקון תוך 10 ימים מהיום שמסרתם את המדפסת לתחנת שרות של היבואן או תוך 14 ימים מהיום שמסרתם את המדפסת לחנות שבה רכשתם אותה. ניתן למסור את המדפסת לחנות ולא לתחנת שירות אם אין תחנת שרות במרחק של עד
● טכנאי של יבואן מחויב למסור לכם מסמך בו יציין מה תוקן ואילו חלקים הוחלפו.
קצת מספרים מתוך תלונות הצרכנים:
● במוקד התלונות של אמון הציבור התקבלו אלפי תלונות צרכנים בתחום מוצרי חשמל לרבות תלונות נגד אתרי מכר המשווקים מוצרי חשמל המהוות כ-12% מסך התלונות שהתקבלו.
● תלונות בענף המחשבים מהוות כ-17.5% מכלל התלונות בענף החשמל.
● תלונות בענף המדפסות מהוות כ- 20% מכלל התלונות בענף המחשבים.
תלונות בענף המדפסות מהוות כ- 3.5.% מכלל התלונות בענף החשמל.
דפוסי ליקוי העולים מתלונות שהתקבלו באמון הציבור בענף:
א. הטעיית צרכנים - כ-15% מהתלונות בענף המדפסות עוסקות בדפוס זה. המדובר בנושאים כדוגמת: פרסום פיתוי-המהווה עבירה של חוק הגנת הצרכן, מכירת ראשי דיו שאינם מלאים ועוד.
ב. מוצרים פגומים: כ- 20% מהתלונות בענף המדפסות עוסקות בדפוס זה. מדפסת ו/או ראשי דיו חדשים החלו לעשות בעיות זמן קצר לאחר הרכישה. למרות זאת, הדרישה לבטל את העסקה ו/או להחליף את המוצר הפגום במוצר תקין, נתקלת בסירוב.
ג. בעיות בשרות טכני: כ-30% מהתלונות בענף המדפסות עוסקות בכך: תקלות חוזרות, חוסר מקצועיות בטיפול הטכני ואי מציאת פתרון למוצר שהתגלה בו קלקול. לעתים נדרשים הצרכנים לשלם עבור תיקון (גם בתוך תקופת האחריות).
ד. בעיות בשרות לקוחות: כ- 25% מהתלונות בענף המדפסות עוסקות בדפוס זה: הערמת קשיים בטיפול בתלונות, מידע חלקי שאינו תואם את השרות בפועל ביחס להיקף האחריות למוצר ועוד. הבעייתיות העיקרית נובעת מריבוי גורמים – משווק ונותן השרות, כאשר המשווק מטרטר את הצרכן עבור תיקון המוצר/החלפתו.
ה. איחור באספקת מוצר: כ-10% מהתלונות בענף המדפסות עניינן באיחור באספקת המוצר, בעסקאות שבוצעו דרך אתרי מכר. צרכנים מלינים על כך שנגרם להם נזק כתוצאה מהאיחור (סטודנטים ועוד).
תלונה אחת שווה אלף קיטורים – להגשת תלונה: www.emun.org