בכתבה זו נסקור את הנושא של שיפוץ ממיר קטליטי ואת העלויות הכרוכות בו. תהליך השיפוץ כולל איתור ותיקון של מקור התקלה, והחלפתו במידת הצורך. מהם התקלות הנפוצות הקשורות לממיר קטליטי וכמה יעלה לכם לשפץ או להחליף אותו? ריכזנו לכם את כל המידע על ממיר קטליטי.
מה זה ממיר קטליטי?
המנוע של הרכב שורף דלק וכך יוצר גזים רעילים ולכן הגזים האלו צריכים לצאת החוצה.
הממיר הקטליטי מונע מהגזים הרעילים לזהם את הסביבה, שכן תפקידו להחליף את הגזים הרעילים לאוויר יחסית נקי ולהוציא אותם דרך האגזוז.
בשנת 1993 הוכרז שכל רכבי הבנזין והדיזל חייבים להתקין ממיר קטליטי או מסנן חלקיקים, עבור בטיחות. ניתן לעבור טסט בהצלחה רק אם הממיר הקליטי או המסנן חלקיקים תקין.
מהם התקלות הנפוצות הקשורות לממיר קטליטי?
- התכה של הממיר - הממיר הקטליטי עשוי ממתכת ובמקרים מסוימים של תקלות ברכב הוא עלול להתפרק. בתקלה זו, הבעיה מתרחשת בסליל ההצתה של הרכב, דבר הגורם לדלק שלא נשרף להיפלט אל האגזוז, וכך להתיך חלק מהממיר או את כולו. כתוצאה מכך, חלקים בממיר עלולים להתפרק ולגרום לסתימה של צינור הפליטה. במקרה כזה לרכב יהיה קשה לנסוע באופן רגיל וחלק.
- סתימה בממיר הקטליטי - אם אתם חווים את הדברים הבאים, ככל הנראה יש לכם סתימה בממיר:
- אתם שומעים רעשי שריקה כאשר אתם לוחצים על הגז
- לרכב קשה לנסוע
- אתם שומעים רעש מתכתי
- ועוד.
תקלות אלו לרוב נובעות מדלק שלא נשרף והגיע לממיר / בעקבות מילוי של סולר במקום בנזין / מפגיעה חזקה בממיר (ממדרכה או סלע) / שמן שנכנס לממיר עקב סיבה כלשהי.
3. תקלה בחיישן החמצן - תקלה זו נחשבת לנפוצה יחסית, אם היא קרתה בעקבות בלאי או גורמים אחרים, למשל, חשיפה לאדים או למים.
החיישן שהתקלקל מזהה כמות חמצן שאינה נכונה ובעקבות ה”דיווח” המחשב שולח פעולה להגדיל את כמות הדלק שיוצאת אל המנוע. במקרה זה קיימת צריכה גבוהה והממיר עלול להינזק מעודף פיח ולתפקד באופן שגוי.
אלו סוגי ממירים קטליטיים קיימים?
- ממיר מקורי חדש - אופציה זו נחשבת לטובה ביותר, אך היא הכי יקרה ופחות זמינה.
- ממיר תואם מקורי חדש (חליפי) - אופציה משתלמת מאוד, שכן אלו ממירים איכותיים ביותר, פשוט לא של היצרן המקורי. מומלץ לרכוש ממיר קטליטי אמריקאי או אירופאי, שכן הם נחשבים לאיכותיים ועדיפים על ממירים תוצרת סין.
- ממיר משומש מחודש - לא ניתן לבצע תיקון או החלפה של ממיר קטליטי בכל מוסך, שכן לא לכולם יש את הכלים הנדרשים לכך. לכן, קיימת אפשרות לשפץ את הממיר עם חלקים מחודשים שיש ברשותם.
אמנם האופציה הזו תעלה לכם הכי פחות והיא יכולה לעזור במקרים שהתקלה לא רצינית, אך היא פחות מומלצת. הממיר קטליטי נשחק לאורך הזמן ורכישת ממיר משומש זהו סיכון, שכן לא ניתן לדעת אם הוא היה ברכב ישן שנסע הרבה קילומטרים או שיש לו נזק כלשהו.
בנוסף, קיימים עוד מגוון פרמטרים לממיר קטליטי:
- חיישן - ממיר קטליטי עם חיישן אחורי, ממיר קטליטי עם חיישן באמצע או ללא חיישן
- צורה - ממיר קטליטי שטוח או עגול
- גודל - ממירים קטליטיים קטנים או גדולים
כמו כן, לכל ממיר יש תקן מסוים - תקן יורו 4 או יורו 5 המתקדם. אין צורך להתקין את התקן המתקדם ביותר בכל רכב, לעיתים מספיק להתקין תקן בינוני.
רכבים שיש להם שני חיישני חמצן ומעלה, חייבים להתקין ממיר קטליטי מסדרה גבוהה, שכן אם הם לא יעשו זאת, הנורה של "בודק מנוע" יכולה להידלק, לכן מומלץ להימנע מכך.
קיימים רכבים שמותקנים בהם מספר ממירים, זה משתנה בהתאם לחומרת התקן שהיצרן קובע. ככל שמודל הרכב חדש יותר, כך יש להתקין ממיר קטליטי בתקן גבוה יותר.
מתי נצטרך להחליף את הממיר הקטליטי?
- כאשר הממיר הותך (נשבר)
- כאשר הממיר התפרק
- במקרים בהם הממיר לא מתפקד ולאחר ניסיון ניקוי לא חל שיפור
אחריות על ממיר קטליטי
מומלץ לפנות למוסך מקצועי המתמחה בטיפול בממירים קטליטיים ולבדוק שאתם מקבלים על הממיר הקטליטי אחריות לחצי שנה לפחות.
כמה עולה לשפץ ממיר קטליטי?
- מחיר ממיר מקורי חדש - המחיר נע בטווח של 7,000-4,000 בממוצע, בהתאם לסוג הרכב.
- מחיר ממיר קטליטי חליפי - המחיר נע בטווח של 2,000-1,500 ₪, בהתאם לסוג הרכב.
- מחיר ממיר קטליטי מחודש - האופציה הזולה ביותר מבין הממירים. המחיר משתנה בהתאם לשעות העבודה של התיקון ולפי החלקים הנדרשים.