השפעת חוות הדעת על הקניה
חוות דעת גולשים, נעשות יותר ויותר משמעותיות, בבחירת בעל עסק.
יתרה על כך, הן נבדקות בראש ובראשונה בסקירת פרטי העסק.
החלוצים בתחום חוות הדעת היו מדריכי המסעדות , כבר לפני 15 שנים ויותר, בהן פורסמו חוות דעת של סועדים בתום ביקור במסעדה.
חוות הדעת שפורסמו במדריכים, ניחנו ביכולת לרומם מסעדה או להפיל אותה והכל בגלל מנה עיקרית לא מוצלחת או שירות של מלצר חדש או לא מנוסה.
תחום חוות הדעת חדש באופן יחסי, במרבית העסקים עד לפני מספר שנים כמעט ולא היה ניתן למצוא חוות דעת ברשת.
מה קרה מאז?
כיום המצב השתפר: האתרים מגלים יותר שקיפות ומפרסמים חוות דעת מכל הסוגים. כיום אנחנו רגילים לקבל חוות דעת של גולשים כמעט בכל התחומים:
מסעדות – במסעדות ותיקות ניתן למצוא עשרות חוות דעת לפי קריטריונים של שירות, מנות ואווירה.
בתי מלון – אתרים מובילים בתחום עובדים קשה על חוות הדעת של המבקרים מתוך ההבנה שהם יגבירו את מאגר הלקוחות.
מוצרי חשמל ואלקטרוניקה - חוות דעת תמצאנה, באינדקסים שונים ובפרט בחנויות הווירטואליות עצמן, כאשר הדירוג יתייחס למוצר וליכולות שלו.
נותני שירותים – יש אתרים שלמים שבנויים מחוות דעת על בעלי מקצוע והמלצות גולשים ואף יש אתרים המאפשרים דיונים ואפשרות תגובה לנותני השירותים.
מה המשותף לכל אלה?
המאפיין המרכזי של כולם הוא שמדובר במוצרים שמוגדרים כ"מוצרי מעורבות גבוהה".
מוצרים שמי שרוכש אותם בודק וחוקר לגביהם, משווה מחירים וסוקר את איכותם.
עם זאת, הצרכן הישראלי לא שש למלא חוות דעת באופן תדיר ועל כן, האתרים נאלצים להשקיע משאבים רבים (מיילים, מסרונים, קופונים שונים) על מנת לעודד כתיבה של חוות דעת על בתי עסק.
תגובות חיוביות – או רק שליליות?
ישראלים שקיבלו שירות איכותי ויוצא דופן, יפרסמו חוות דעת חיובית לעסק ויקדישו מזמנם לכתיבת חוות הדעת.
חוות הדעת תתקבל באתר של בעל העסק, באתר ממנו רכשו את השירות או ברשתות החברתיות; לרוב בהתאם לבקשת נותן השירות.
חוות דעת שליליות ניתן למצוא ברשתות החברתיות דווקא, בהן התפוצה יחסית גדולה וההפצה מהירה. בישראל כמעט ולא יטרחו להביע דעה שלילית באתר הפרטי של נותן השירות, ייתכן שאין ביטחון שהיא תתפרסם.
האם גולשים מקדישים זמן או חשיבות לחוות הדעת באתרים?
באתרים בהם התגובות וחוות הדעת אובייקטיביות ומגיעות מגולשים אמיתיים – כן, אבל בדרך כלל לאחר מאמצי שכנוע להשארת חוות הדעת.
באתרים פרסומיים נטו ובאתרי השוואת מחירים – פחות.
ברשתות החברתיות – כן, אבל הגולשים המעורבים יותר יבדקו מה טיב היחסים בין הממליץ ונותן השירות או מדוע נרשמה תלונה על המוכר.
לסיכום, חוות דעת של גולשים ולקוחות בהחלט ישפיעו על תהליך הקניה. הן מגבירות את הביטחון בבית העסק או יגרמו לו לחשוב פעם שנייה, האם הקניה כדאית.
לכן, אם קיבלתם שירות טוב או מוצר - פרגנו לבית העסק בחוות דעת חיובית ותעזרו לו להגדיל את מאגר הלקוחות שלו.
לפתרונות דיגיטליים שימנפו את העסק שלכם גבוה, היכנסו ל bdigital >