מחפשים מוסך שיטפל ברכבכם? שימו לב:

 

עסקאות בענף הרכב מתקיימות מול שורה ארוכה של גורמים (יבואן, חברת ליסינג, סוחר רכב, מכון רישוי, מכון בדיקה, מוסך, חברת ביטוח, שמאי, משרד הרישוי, רשם המשכונות ועוד). נקודות ממשק אלו הופכות את העסקאות למורכבות וכן גורמות לעיתים לניגוד אינטרסים הפוגע בצרכן. בנוסף, ענף המוסכים הוא ענף הסובל מאמינות צרכנית בעייתית ומדימוי נמוך. צרכנים רבים חשים רתיעה וחשדנות במגעיהם מול ענף זה ואינם סומכים על מי שעומד מולם. אחד ממקורותיהן של בעיות רבות בענף נובע מחוסר הידע של צרכנים בתחום: הצרכן אינו מודע לפני קבלת השרות ולאחריו, לטיב השרות שקיבל, נחיצותו, איכות חלקי החילוף, סבירות עלות השרות וכיו"ב.

חשוב לזכור, כי בענף פועלים לא מעט מוסכים הגונים, המנהלים מערכת יחסים שקופה וישרה עם הצרכנים, על כן לא רק ציבור הצרכנים אלא גם המוסכים ההוגנים נפגעים ממצב הענף ודימויו כיום.

 

מצאתם מוסך שיטפל ברכבכם? מספר עצות וטיפים חשובים מאמון הציבור:

 

א) דרשו מפרט בכתב של התיקונים והחלפים ומחיר כל אחד מהם.

ב) בקשו הצעת מחיר בכתב והשוו מחירים.

ג) ודאו שהמחיר כולל מע"מ, נוהג פסול בענף זה הוא להציג את המחיר בנפרד מהמע"מ בניגוד לחובה להציג מחיר כולל, כמובן שהמחיר חייב לכלול גם עלות שעת עבודה.

ד) ודאו שהמוסך הינו מוסך מורשה מטעם משרד התחבורה-חפשו את רישיון המוסך, לכל מוסך יש מספר רישיון.

ה) חלפים – בשוק קיימים חלקים מקוריים וחלקים משופצים או חלופיים. טרם אישור התיקון – דרשו לדעת מה יתקינו ברכבכם. ודאו מהי תקופת האחריות הניתנת לחלקים ולעבודה.

ו) דרשו כי בגין כל שינוי במחיר התיקון תידרש הסכמתכם מראש.

ז) חוות-דעת נוספת – כדאי לפנות למוסך נוסף טרם קבלת החלטה לביצוע תיקון לקבלת חוות דעת נוספת ביחס לתיקון ולמחירו.

ח) בחודש אוגוסט עבר במליאת הכנסת חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), התשס"ח-2008, המחייב מוסכים למסור מידע על תיקונים וטיפולים שנעשו לבעל הרכב (בכפוף לתשלום). מוסך מחויב לשמור מידע על תיקונים או טיפולים ברכב למשך שבע שנים מיום התיקון או הטיפול או מיום שהמידע הגיע לידיו.

 

שימו לב: ישנם מספר פרמטרים, על פיהם ניתן לסווג מוסך ומשום כך חשוב לשים לב אליהם, בבואכם לטפל ברכב שברשותכם:

 

  • כל המוסכים חייבים להיות מורשים על ידי משרד התחבורה.  למרות זאת פועלים בענף מוסכים רבים שאינם מורשים ומתנהלים תוך כדי הפרת החוק.
  • הבחנה נוספת קיימת בין מוסכים מורשים מטעם יבואן מסוים לטיפול בכלי הרכב שהוא מייבא לבין מוסכים אחרים המטפלים בכלל סוגי הרכב. רצוי לערוך השוואת מחירים בין עלות טיפול במוסך מורשה של יבואן ועלות טיפול במוסך שאיננו מורשה על ידי היבואן, לעתים קרובות, עלות טיפול במוסך שאיננו מורשה על ידי היבואן נמוכה מהעלות במוסכים המורשים על ידי היבואן. חשוב לבדוק את איכות עבודת המוסכים והאם למוסך שאיננו מורשה על ידי היבואן יש את המומחיות הנדרשת לטיפול ברכב.
  • כמו כן קיימים מוסכי הסדר הפועלים בשיתוף פעולה עם חברות הביטוח.

 

הצרכנים שפנו למוקד התלונות של אמון הציבור בנוגע לענף המוסכים, קבלו בעיקר על העניינים הבאים:

 

1. שירות טכני לקוי – או ביצוע תיקונים שאינם חיוניים: 60.2% מהבעיות בענף נוגעות לליקוי זה, הגורר הוצאות מיותרות והחזרת הרכב לתיקונים וטיפולים חוזרים.  מדובר גם בשימוש בחלפים פגומים או שאינם מתאימים.

2. שירות לקוחות לקוי: 38.8% מהבעיות בענף נוגעות לצרכנים שאינם מקבלים את ההסברים על האבחון והתיקון ונתקלים ביחס מזלזל וחסר סבלנות (מוסכים מסוימים אף מגדילים לעשות ומתמחרים טיפולים באופן שונה לנשים ולגברים!). בין השאר קובלים צרכנים רבים על אי גילוי ביחס להיקף האחריות.  

תלונה אחת שווה אלף קיטורים: www.emun.org