משלוחי פיצה קיימים בהרבה מדינות בהן המאכל הוא פופולרי, ואין פלא: פיצה היא אחד מסוגי האוכל המהיר שמסתדרים היטב עם משלוחים, כיון שלמרות שהיא חייבת להגיע חמה ככל האפשר, היא לא מתפרקת במשלוח כמו מנות שף, היא לא מתייבשת כמו המבורגרים או הופכת לגוש של אוכל, כמו שקורה לעיתים קרובות למנות של פסטה או אטריות אחרות.
משלוחי הפיצה מתבצעים במכוניות, על קטנועים ואפילו על אופניים, בעיקר בערים גדולות. היום יש רשתות של חברות שליחויות שמהן מזמינים את הפיצות, ולא ישירות מהפיצריות.
משלוח פיצה: 30 דקות או הכסף בחזרה. האומנם?
אתם רואים אותם ממהרים על הקטנועים שלהם ברחבי העיר: שליחי הפיצה דוהרים – לעיתים מהר מדי – על אופנוע או קטנוע כדי להביא משלוח פיצה חמה לביתכם. בערים הצפופות כמו תל אביב, יש גם שליחים על אופניים.
בשנות השמונים, פרסמה אחת מרשתות הפיצריות הגדולות הבטחה, שבה אם הפיצה לא מגיעה בתוך 30 דקות, הפיצרייה תחזיר את מחיר המשלוח.
תביעות בעקבות תאונות של שליחי פיצריות שמיהרו מדי עם משלוחי הפיצה הביאו את הרשת לרדת מהעניין. כיום, הפיצריות יגידו לכם פחות או יותר כמה זמן ייקח למשלוח הפיצה להגיע, אבל לא יתחייבו.
ובכל זאת יש זמן סביר למשלוח פיצה, לא?
בהחלט. משך הזמן הסביר למשלוח הוא עד 45 דקות. משך זמן זה התקבע בארץ, ולא משנה אם מדובר בפיצרייה מקומית או פיצרייה שהיא חלק מרשת גדולה.
אם אתם רואים שעברו יותר מ- 45 דקות מזמן ההזמנה, כדאי להרים טלפון לפיצרייה ולברר מה קורה עם ההזמנה שלכם. בחלק מהמקרים תוכלו לבקש "פיצוי", שיגיע במשלוח או בהזמנה הבאה, ובחלק מהמקרים – במיוחד אם קרתה טעות והמשלוח בכלל לא יצא אליכם, תוכלו לדרוש ביטול וזיכוי מלא.
בא לכם פיצה? הזמינו משלוח פיצה עכשיו
האם נהוג לתת טיפ לשליח?
בחלק מהמדינות גובים תשלום עבור משלוח הפיצה – בארצות הברית למשל, הסכומים נעים סביב 50 סנט ועד דולר וחצי (כחמישה שקלים).
בארץ הפיצריות מגלמות את עלות משלוח הפיצה בעלות הפיצה עצמה והמשלוח הוא חינם. כל מקרה, מתן טיפ לשליח אינו חובה.
בישראל נהוג לתת טיפ קבוע (כ- 10 ש"ח, תלוי בעיר ובשכונה וגובה ההזמנה), אך רבים לא מעניקים טיפ לשליח אם הוא מתעכב ומשלוח הפיצה מגיע באיחור רב. זאת, למרות שבמקרים רבים זו כלל אינה אשמתו (ייתכן והפיצה יצאה באיחור מהסניף).
גם מהסיבה הזו, ישנן כבר רשתות פיצה ופיצריות בארה"ב שמציידות את השליחים שלהן ב- GPS. זה מאפשר ללקוח לעקוב אחרי התקדמות ומיקום השליח באפליקציה מיוחדת בסמארטפון.
קרטון המשלוחים
בתחילת דרכן – במאה ה- 19 – פיצריות באיטליה היו שולחות פיצות ללקוחות שלהן בקופסאות מתכת עם מדפים, להפרדת הפיצות זו מזו. כיום משתמשים בקרטון מיוחד, שככל הנראה הומצא בארצות הברית בתחילת שנות ה- 60 של המאה ה- 20.
מאז המצאת הקרטון למשלוח פיצה הוא עבר מעט שכלולים: בעיקר הוספו חורים לאוורור ותוכננו קיפולים שונים, אבל הקרטון, שיש לו יכולת בידוד חום טובה, כמעט שלא השתנה. רצוי מאוד לא לשכוח לשלוח את הקרטון למחזור ולא להשאיר אותו סתם בפח הזבל.
מי המציא את "מגן הפיצה"?
בכל קרטון של משלוח פיצה תמצאו 'שולחן' פלסטיק קטן על שלוש רגליים. 'מגן הפיצה' הזה שומר בפני קריסת מכסה הקרטון והדבקות הפיצה. הוא הומצא בארה"ב בשנת 1985 על ידי גברת אחת בשם כרמלה ויטאלה, שקיבלה עליו פטנט. מאז כמעט כל משלוחי הפיצה משתמשים במגן שלה, שגם הוא, כמו הקרטון, כמעט ולא השתנה.
מה קורה אם הפיצה מגיעה "מעוכה"?
אם הפיצה שלכם הגיעה במצב רע או קרה, אתם יכולים לסרב לקבל את המשלוח. במקרה כזה, רצוי שלא תשחררו את השליח לדרכו, אלא תתקשרו לפיצרייה, תסבירו את העניין ותנסו לפתור אותו.
זיכוי בכרטיס אשראי הוא בהחלט אופציה, אבל גם הנחה יפה ומשמעותית תתקבל יפה ברוב המקרים. בכל מקרה, אם לא פתחתם את הקרטון בנוכחות השליח, צלמו את הפיצה במצב בו הגיעה אליכם, לפני שאתם מתקשרים לבקש פיצוי או זיכוי.
מתי יש עומס משלוחי פיצה בפיצריות?
בערבים בהם יורד גשם, כאשר יש אירועי ספורט או משחקי כדורסל בטלוויזיה או כשיש אירועים מתוקשרים אחרים (כמו גמר של תוכנית ריאליטי כזו אחרת), הפיצריות תמיד עמוסות. הזמינו מוקדם, כדי שלא תישארו רעבים.